Skincare: Toner

Friday, November 24, 2017

Assalamualaikum.

Harini aku nak share beberapa jenis toner yang aku pernah try sepanjang kedewasaan aku ini. So, boleh laa buat rujukan untuk korang yang baru nak berjinak-jinak dengan toner ataupun untuk mereka yang sedang mencari review untuk toner-toner yang akan aku senaraikan ini. Hihi. Ilmiah sungguh bunyinya. Lol.

Sebelum tu, biar aku senarai pendekkan dulu kebaikan toner.

Antara kebaikan toner ialah:

1) Pembersih wajah (menyingkirkan sisa make up/minyak/kotoran)
2) Seimbangkan pH kulit
3) Membantu serum/essence (next skincare step) cepat meresap 
4) Menyingkirkan kulit mati
5) Mengecutkan liang-liang pori

Okay, done with the toner's benefits. Jom kita beralih kepada toner-toner yang pernah aku cuba. Toner ni aku senaraikan mengikut giliran iaitu toner mana yang aku pakai dulu. Gituh.

Dan setiap toner ni aku akan rate ikut skala di bawah:

  • 5/5LOVE! Works so beautifully with my skin that I want to shout about it from the mountain tops! Would repurchase forever.
  • 4/5Like! Saw some results. Would happily repurchase if there's nothing else I want to try.
  • 3/5Meh. Made no difference to my skin. Would not repurchase.
  • 2/5Dislike. Some issues with using it. Would not repurchase.
  • 1/5FAIL! Made my skin worse. Would never repurchase.

1) NIVEA EXTRA WHITE REPAIR PORE MINIMISER TONER


Credit:Google

Skin type: Dull & tired skin

Size: 200 ML

Price: RM20.90

Product detail: Cleansing. Clears impurities that cause dullness, acne and enlarged pores without thinning the skin.

Direction:

1. Moisten cotton pad and apply daily after cleansing face.
2. Wipes gently using small circular strokes, avoiding the eye area.

Rate: 4/5

Produk ni bertindak sama seperti apa yang ia claim. Aku rasa ni la toner yang aku paaaling sayang. Sebab lepas cuci muka, aku apply toner ni kat muka. Aku letak toner ni kat kapas dan sapu muka. Tau tak, sisa bedak compact yang aku pakai baaanyak lagi melekat kat kapas tu. So betul laa bila toner ni claim dia "clears impurities". Haa, memang dia bersihkan sungguh-sungguh. Toner ni tahan lama gila sebab botol dia besar. Aku beli November 2016, dia habis Jun 2017. Jimat noks.

So, lepas habis toner ni aku pun pergi laa Watson, semangat kut nak re-purchase. Tapi sayang, toner ni habis laa pulak. Tapi kan sekarang kalau aku pergi Watson, aku tak jumpa dah toner ni sebab dorang ganti produk baru micellar water. Em dihnyeeee. *Nangis*

So, tengah sedih-sedih tu, aku pun melilau laa kat watson tu cari pengganti toner kesayangan aku tu. Lepastu sebab taktau nak ambik toner apa, aku pun grab toner Oxy sebab face cleanser memang aku pakai Oxy pun. So nak bagi nampak macam satu set, aku pun ambik laa toner brand Oxy. Hihi.


2) OXY OIL CONTROL TONER




Skin type: Oily prone skin

Size: 150 ML

Price: RM13.90

Product detail: oil control, replenish moisture, mattify skin, improves skin texture

Direction:
Apply toner onto a cotton pad and gently apply onto face after cleansing. Use morning and night.

Rate3/5

Sebenarnya aku suka jugak toner yang ni sebab dia kata dia oil control. Dan sebab suka sangat aku pakai kerap gila. Satu botol dua bulan je tahan dan aku dah pun repeat toner ni sampai botol kedua.

Sebenarnya aku tak nampak sangat pun beza pakai toner ni. Tapi aku pakai je laa sambil mengharap kebaikan-kebaikan seperti produk ni claim. Dan benda ni aku wajibkan diri pakai sebab nak seimbangkan pH muka lepas kita pakai pencuci muka. 

Masuk botol kedua, aku mula bosan. Sebab aku rasa why not aku try toner lain pulak kann. So bila toner botol kedua aku tu dah nak sampai penghujung nyawa, aku pun start laa cari dan baca review toner lain untuk gantikan toner aku yang bakal habis ni.

Baca punya baca, research punya research. Aku pun decide next toner aku. Tadaaaa!


3) THE BODY SHOP SEAWEED OIL-BALANCING TONER




Skin type: Combination/oily skin

Size: 250 ML

Price: RM65.00

Product detail:
This alcohol-free, refreshing and purifying toner helps to rebalance combination skin. Removes traces of cleanser, make-up and impurities, purifies, refreshes and prepares skin for moisturiser

Direction:
Apply to face and neck after cleansing and before moisturising, using a cotton pad.

Rate2/5

Masa baca review, aku tak expect botol toner ni besar gila. Bila tengok depan mata, aku rasa macam "Masha Allah, besar gilaa. Puas hati ni pakai tahan lama. Dah laa brand Body Shop. Bestnyaaaa".

Aah, memang exeggerate gila monolog dalaman aku tapi itulah yang terjadi. Lol.

To be very honest, aku suka toner ni. Aku rasa muka jadi lembab dan fresh. Dan bila apply cotton pad kat muka, tertanggal laa sisa-sisa foundation degil yang masih melekat di muka ini. Hew hewww. So, secara asasnya aku suka toner ni. Tapi aku rasa aku ada alah dengan ingredient dalam toner ni. Sebab bila aku apply kat muka, aku rasa muka aku panas gila. Sedih tau. Dah laa mahal. Lol. Tapi sebab mahal kenn, aku pakai je laa. Cuma aku kurangkan kuantiti pakai tu. So dia rasa macam berangin-angin gitu je. Taklaa panas. Dan ini ialah toner paling latest aku dan tengah berusaha nak habiskan bendalah ni. Hew hew.

Rate aku bagi ni berdasarkan kesesuaian toner terhadap kulit aku. Lain orang lain kesesuaiannya. Jadi kena rajin-rajin laa try and error ye. Harap review ni sedikit sebanyak dapat membantu.

Bye!

You Might Also Like

7 comments

  1. Mudah2an cantik di mata, cantik juga di hati.
    Hati kena pakai toner jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hati bersih pakai zikir jeee. Hehehehehe >.<

      Delete
  2. I used to use Hada Labo toner. Boleh try next kot sesuai dengan kulit Dhia.

    ReplyDelete
  3. Boleh cuba toner nivea tu laa. Macam nak cari toner baruu

    ReplyDelete
  4. Toner mmg penting. Rasa muka lebih segar. Hihi. :D

    ReplyDelete

LIKE ?